Brev:
Kæmper for at få hende til at spise
3. august 2009
Alder:
11 mdr.
Kæmper for at få hende til at spise
Hej Helen
Vi kæmper stadig med, at få vores datter til at spise. Hun er nu 11 mdr, og er generelt bare så "kræsen". Hun er meget selektiv mht. det hun vil spise. Og det er bestemt ikke meget.
Fx. vil hun slet ikke spise kartofler. Pasta kan glide ned ind imellem og ris dur heller ikke. Synes vi har prøvet alt. Men hvis vi fx. serverer pølser, så er hun MEGET sulten og kan sagtens sætte 1 1/2 pølse til livs. Pizza kan også glide ned. Vi prøver at lade hende få maden mellem fingrene selv, men det ender som regel med, at hun kaster med det, eller smager lidt på det, og spytter det ud igen. Rugbrød er absolut heller ikke et hit!
Det eneste frugt hun vil spise er banan. Så heller ikke her har vi succes. Vi prøver ikke at gøre en stor ting ud af det. Og lade hende sidde, når vi spiser. Lade som ingenting, så vi ikke focuserer på hende.. Men hun brokker sig konstant og driver os virkelig til vanvid. Det er heller ikke hyggeligt for storebror på 2 1/2 år, når lillesøster hele tiden "stjæler" opmærksomheden..
Hun vil gerne have det der er meget flydende såsom youghurt. Men det kan hun ikke leve af. Jeg ammer stadig, men synes trods alt ikke, at jeg har så meget mælk, at det kan mætte hende, så hun ikke spiser andet. I dag havde hun fx fået morgenmad omkring kl 8 og da kl var 11 ville hun meget gerne ammes. I stedet lavede vi rugbrød, men igen smager hun kun på det eller kaster med det.
Hun har faktisk været lidt sjov med alt det her madhalløj siden hun var et par mdr. Altid brokket sig og min egen sundhedsplejerske har også nævnt "spiseforstyrrelse".. Men hun tager på og virker ellers til at trives.
Synes det fylder meget og jeg har svært ved at tage hende med "ud" til aften. Vi har lige været på ferie, og jeg synes faktisk det er et problem, at vi ikke kan have hende med ud og spise, fordi hun ikke gider noget mad og brokker sig højlydt med gråd.
Jeg er selv dagplejer, og i dag har jeg haft første arbejdsdag efter barsel. Det er meningen min datter skal være hjemme hos mig, og derfor vil jeg virkelig også gerne have alt det her madhalløj på plads. Jeg har ikke tid til at tage mig så meget af hende, og ønsker også hun kan spise "normalt" som andre børn.
Synes det her er et KÆMPE problem, og det fylder meget i mit hoved. Håber inderligt, at du kan hjælpe os:-)